Tam gdzie nie ma światła,
nie ma koloru

Koło kolorów w fotografii

Analiza kolorów w fotografii cyfrowej nie jest możliwa bez znajomości teorii barw. Na początek – ile jest kół kolorów? Kiedy i jak korzysta z nich fotograf?

Najbardziej znane i najczęściej używane jest koło kolorów RGB/CMYK. Ale czasem również tradycyjne koło żółto-czerwono-niebieskie.

W każdym z nich są trzy kolory podstawowe, trzy kolory pochodne, i przynajmniej sześć kolorów dopełniających.

Koło kolorów Nazwy kolorów po angielsku Kolory podstawowe Nośnik Zastosowanie
RYB
Tęczowe
Tradycyjne
Red
Yellow
Blue
Żółty
Czerwony
Niebieski
mieszanie pigmentów np. farby akwarelowe
malarstwo, rysunek
RGB
model addytywny
Red Green Blue
Czerwony #FF0000

Zielony #00FF00

Niebieski #0000FF
ekran:
telewizor, komputer, smartfon
film, grafika komputerowa
CMYK
model subtraktywny
Cyan
Magenta
Yellow
Black
Cyjan Magenta Żółty Czarny
tusz
farba drukarska
druk

Pierwsze koło kolorów poznajemy w szkole. Mieszało się farbę czerwoną z żółtą, powstawał pomarańczowy (przynajmniej w teorii, bo to zależy od pigmentów). W tym systemie mamy trzy podstawowe kolory: żółty, czerwony i zielony.

Po zmieszaniu dwóch kolorów podstawowych, powstają kolory pochodne: pomarańczowy, fioletowy, zielony. Tak uczą się i pracują malarze, artyści rysownicy.

Do technologii cyfrowych mamy jednak inne zasady, bo kolory jakie widzimy na wydruku czy ekranie monitora, trzeba opisywać inaczej.

Powstało koło kolorów RGB/CMYK, oraz wiele systemów do opisywania kolorów.

Do wyświetlania obrazu czy zdjęcia na ekranie stosowany jest system RGB. Złudzenie widzenia całej palety kolorów powstaje poprzez różne natężenie punktów świetlnych, które są tylko w trzech podstawowych kolorach. Te trzy podstawowe kolory to czerwony, zielony i niebieski. Tak również „widzi” ludzkie oko. Jest to system addytywny – dodanie 100% trzech kolorów daje światło białe.

Farby drukarskie tworzą kolor wykorzystując trzy kolory CMYK: cyjan (niebieski), magenta (purpurowy), i żółty. Oraz czarny. To system subtraktywny – „odejmowanie” światła od białego tła – przez dodanie wszystkich barwników – daje kolor czarny.

System RGB

RGB to podstawowy system do wyświetlania obrazów na ekranie telewizora, komputera czy telefonu.

Punkty świetlne, tworzące złudzenie obrazu są w trzech kolorach podstawowych – RGB – Red Green Blue.

Czerwony, zielony i niebieski, które łącznie dają światło białe.

Wartości RGB dla kolorów czarnego, białego i podstawowych:

Odrobina teorii - widzeniu barw przez człowieka

Fotograf ma świadomość, że oko nas często oszukuje. Przekłamuje, męczy się, inaczej widzi po zmroku. Inaczej widzi ten sam kolor na innym tle. W pochmurny dzień widzimy kolory inaczej, mamy „złotą godzinę” i „niebieską godzinę”.

Dobrze pamiętać podstawowe zasady działania ludzkiego oka i tego jak działa wzrok, żeby wiedzieć jak skorygować przekłamania czy złudzenia. A często – jak je wykorzystać.

Ciekawe jest to że każdy z nas widzi inaczej.

Cytat ze strony www.szkla.com Zaburzenia widzenia barw:

Rozróżnianie barw jest możliwe dzięki ok. 130 milionów receptorów znajdujących się na siatkówce. Wyróżniamy dwa rodzaje receptorów – czopki i pręciki, które są rozmieszczone nierównomiernie w błonie siatkówkowej.

Widzenie skotopowe, fotopowe i mezopowe – charakterystyka

Pręciki działają przy bardzo słabym świetle, nie dają wrażeń barwnych. Widzenie takie nazywamy widzeniem skotopowym.

Czopki służą do widzenia dziennego, zapewniając percepcję barw. Widzenie takie nazywamy widzeniem fotopowym.

Czopki dzielimy na trzy rodzaje (reagujące na światło z różnego zakresu barw):

  • czerwone – fale długie, ok. 780 – 640 nm,
  • zielone – fale średniej długości, ok. 555 – 485 nm,
  • niebieskie – fale krótkie, ok. 485 – 430 nm.

Ponad 60% czopków to komórki wrażliwe na fale o długości odpowiadającej czerwieni, 30% zieleni, 4% barwie niebieskiej.

W najczulszym miejscu siatkówki, czyli dołku środkowym, skupione są czopki wrażliwe na światło o barwie żółtozielonej (długość fali 550 nm).

To jaki kolor widzimy jest wynikiem podrażnienia w różnym stopniu czopków wrażliwych na czerwone, zielone i niebieskie światło.

Czopki zawierają cząsteczki białka otaczającego wrażliwe na światło cząstki związku barwnikowego. Kształt cząsteczki białka decyduje o tym, na jaką długość fali świetlnej czopek jest wrażliwy.

Istnieje także trzeci rodzaj widzenia – pośredni między widzeniem skotopowym i fotopowym, zwany widzeniem mezopowym (oba receptory działają w zakresie ograniczonym – o zmierzchu).

Przy widzeniu fotopowym (czopkowym) zakres wrażeń jest znacznie szerszy (rozróżniamy barwy, kształty, wymiary, fakturę itp.).

Przy widzeniu skotopowym (pręcikowym) widzenie jest bezbarwne (stąd przysłowie, że w nocy wszystkie koty są czarne), postrzegamy tylko kształty i kontury.

Przy przechodzeniu z widzenia skotopowego do fotopowego mamy do czynienia z procesem widzenia mezopowego, gdzie światło o krótkiej długości fali np. niebieskie lub niebieskozielone, jest postrzegane jako jaśniejsze niż światło o fali długiej (efekt Purkiniego).

Zaburzenia widzenia barw

Wyróżniamy trzy podstawowe typy zaburzeń widzenia barw:

  • monochromatyzm – całkowita ślepota barw. Występuje w trzech formach:
    • monochromatyzacja czopków – obecny jest tylko jeden rodzaj czopków, ostrość wzroku jest prawidłowa,
    • achromatopsja – brak lub niewielka ilość czopków, łączy się z występowaniem światłowstrętu, zaburzeniami ostrości widzenia i oczopląsem,
    • agnozja barw (achromatopsja centralna) – niemożność dostrzegania kolorów mimo, że oczy są zdolne do ich rozpoznawania,
  • dichromatyzm – zaburzenie rozpoznawania barw związane z całkowitym brakiem jednego z trzech rodzajów czopków w siatkówce oka:
    • protanopia – zaburzenie widzenia barwy spowodowane przez brak czerwonych fotoreceptorów. Kolor czerwony mylony jest m.in. odcieniami ciemnych szarości lub odbierany jako wygaszony,
    • deuteranopia – brak fotoreceptorów zielonych,
    • tritanopia – brak niebieskich fotoreceptorów,
  • nieprawidłowy trichromatyzm – obniżenie percepcji nasycenia jednej z barw (czerwonej, zielonej lub niebieskiej).

Tradycyjne koło kolorów – żółty, czerwony, niebieski. Malarstwo i rysunek

nauka-fotografii-kolo-kolorow-ryb-pngegg

Na początek popatrzmy na tradycyjne koło kolorów, nazywane też tęczowym.

Mamy tutaj kolory podstawowe farb, których nie da się otrzymać poprzez zmieszanie żadnych innych kolorów to: żółty – czerwony – niebieski.

Koło kolorów do wydruków. Tonery i farby drukarskie. CMYK

nauka-fotografii-kolo-kolorow-rgb-cmyk-pngegg

Pierwsze próby drukowania grafik w kolorze były już w XVIII wieku. Według informacji jakie znalazłam – początki kolorowych reprodukcji to prace Jacoba Christopha Le Blon (1667-1741), i jego technika wykorzystująca trzy kolory.

Nakładane były trzy warstwy – żółta, czerwona i niebieska. Nie była to technika doskonała, gdyż uzyskane obrazy nie miały głębokiej czerni. W najciemniejszych punktach uzyskiwano jedynie brąz.

Tak były tworzone reprodukcje obrazów i grafik.

NIEdot367
LeBlon Fleury 1738
Le Blon – Miniaturen Sammlung Tansey – Bomann Museum

Z czasem technikę udoskonalono poprzez dodanie czwartego barwnika – czarnego koloru.

Wraz z rozwojem technologii, pierwotne barwniki zostały zmodyfikowane, tak żeby wierniej oddawały kolory. Niebieski zamieniono na cyjan, z czerwony zamienił się w magentę (purpurowy). Stąd nawa CMYK.

nauka-fotografii-kolory-cmyk


Do wyjaśnienia jak działa CMYK wykorzystam informacje od fachowców od druku:

Informacje ze strony grafmag.pl:

5 czynników wpływających na ostateczny efekt wydruku

Sam wybór kolorów CMYK niestety nie gwarantuje uzyskania takiego samego efektu za każdym razem. Zanim wyślesz plik do drukarni pamiętaj:

  1. Efekt zależy w dużym stopniu od podłoża, który ma swój kolor (niekoniecznie śnieżnobiały) i w różnym stopniu wchłania pigment. Ten sam projekt będzie wyglądał inaczej na papierze gazetowym i grubym kredowanym (np. 350 g).
  2. Podłoża mają różne limity nafarbienia. Mówiąc po ludzku: papier gazetowy może przyjąć mniej farby niż materiał banerowy. Po przekroczeniu limitu farba może nie schnąć w odpowiednim tempie albo łuszczyć i odpadać po wyschnięciu.
  3. Pigmenty CMYK nie kryją podłoża 100%, dlatego na papierze ekologicznym, barwionym albo przezroczystym, rozważ użycie białego poddruku dla wydobycia kolorów.
  4. Zlecając do druku serię materiałów, które mają pozostać w jednej gamie kolorystycznej (np. pakietu materiałów biurowych dla jednej firmy, takich jak wizytówki, teczki, identyfikatory, notesy, na których jest taka sama grafika) staraj się korzystać z usług jednej drukarni. Unikniesz dzięki temu dużej rozbieżności w kolorach.
  5. Możliwość zastosowania uszlachetnienia (złocenia, lakieru UV, folii) będzie zależała od tego, na jakim podłożu chcesz projekt wydrukować.

Drukowanie zdjęć

Odwzorowanie kolorów zdjęć to sztuka dla zaawansowanych fotografów niezbędna.

Najlepszy materiał na temat drukowania zdjęć w polskim Internecie jaki znam, to wywiad Michała Mrozka z Łukaszem Kanią. Na kanale PokochajFotografie.pl „Tajemnice Ciemni Cyfrowej – 10 najważniejszych rzeczy, które musisz wiedzieć drukując fotografie„. Ten materiał polecam szczególnie przez zleceniem wydruku czegokolwiek w większym formacie.

HSB, RGB, #HEX, Lab, CMYK

Dodam źródło opisu ogólnych informacji o systemach kolorów: https://grafmag.pl/artykuly/jak-tworzone-sa-kolory-o-przestrzeniach-barw-i-ich-wykorzystaniu.

nauka-fotografii-kolory-adobe

HEX - System szesnastkowy (heksadecymalny) - do opisu kolorów RGB.

Do edycji zdjęć, grafik, kolorów wyświetlanych na ekranach, przy projektowaniu stron w HTML – wykorzystywany jest system szesnastkowy, lub inaczej heksadecymalny. W skrócie HEX.

Co oznacza? Informacje ze strony webmade.org:

Składniki kodu

Kod składa się z dwóch elementów: znaku # (hash), oraz cyfr i liter np. A1B2C3. Razem dają #A1B2C3. Ten drugi element można rozbić na kolejne trzy elementy:

  • wartość koloru czerwonego (A1)
  • wartość koloru zielonego (B2)
  • wartość koloru niebieskiego (C3)

Cyfry od 0-9 wiadomo co oznaczają, litery od A do F to liczby od 10 do 15. Nie ma znaczenia wielkość liter. (…)

Każdy z tych trzech elementów można rozbić na kolejne 2:

  • ilość szesnastek (nie dziesiątek), np. A2, BF, C3
  • ilość jedności np. A1, 22, F3.

Bezpieczne kolory

Bezpieczne kolory to takie które wszystkie przeglądarki wyświetlają tak samo. Takich kolorów jest 256.

Pełna lista kolorów bezpiecznych do stosowania w internecie znajduje się na stronie:

Kolory HTML – czyli pełny przewodnik po kolorach i paletach kolorów w Internecie

kolory-bezpieczne

Strona www z informacjami o kolorze - w każdym z systemów zapisu

Każdy kolor w zapisie RGB, HEX, CMYK, HSL, a nawet w innych!

Baza informacji technicznych.

Przykład danych dla wybranego koloru, dostępnych na stronie www.color-hex.com:

przyklad-www-color-hex-com

Generatory palet kolorystycznych

Na stronie Color.Adobe.com – palety kolorów na kole kolorów RGB lub CMYK, dostępnych jest wiele opcji, które można wykorzystać do analizy palet kolorów.

Na https://colorhunt.co/ mamy wybór gotowych palet, które można przeglądać według najnowszych, najbardziej popularnych, czy aktualnych trendów.

Wiele zestawów kolorów, podpowiedzi, kategorie – warto poszukać na https://www.colourlovers.com/, jest tam bardzo dużo informacji.

Swoje własne palety możemy też tworzyć i zapisywać na https://coolors.co/.

Wybrane kolory mamy zapisane w kilku systemach. Można palety udostępniać przez link URL. Wiele opcji, jest instrukcja.

Paleta z Coolors, osadzona jako HTML – żeby skopiować numer wybranego koloru, wystarczy kliknąć a zostanie skopiowany do pamięci:

Gotowe palety, a także możliwość wygenerowania palety kolorów ze zdjęcia są na

https://www.canva.com/colors/color-palette-generator/

Proste i ciekawe narzędzie jest na stronie https://www.sessions.edu/color-calculator/

Paletton nie wymaga logowania, ani instalacji, jest narzędziem bezpłatnym.

Jest to bardzo przydatne narzędzie, gdy chcemy zobaczyć jak dany zestaw kolorów zaprezentuje się na grafice czy stronie internetowej.

Pozwala analizować kolory w palecie:

  • monochromatycznej (jeden kolor bazowy, lub dwa – dodatkowo kolor dopełniający),
  • 3 kolory sąsiadujące,
  • triada,
  • tetrada,
  • własny wybór 2, 3 lub 4 kolorów.
nauka-fotografii-paletton-com-03
Paleta monochromatyczna – jeden kolor + dopełniający
nauka-fotografii-paletton-com-04
Paleta trzech kolorów sąsiadujących
nauka-fotografii-paletton-com-05
Paleta trzech kolorów sąsiadujących plus jeden dopełniający
nauka-fotografii-paletton-com-02
Paleta monochromatyczna – jeden kolor
nauka-fotografii-paletton-com-06
Triada kolorów (trzy)
nauka-fotografii-paletton-com-07
Tetrada kolorów (cztery)

Kolor podstawowy można ustawić poprzez:

  • wybór bezpośrednio na kole kolorów,
  • wpisanie wartości HUE w procentach,
  • wpisanie wartości HEX.
nauka-fotografii-paletton-com-08
Wybór wartości HUE
nauka-fotografii-paletton-com-01
Wybór wartości HEX

Podgląd wybranej palety kolorystycznej możemy wyświetlić w wielu wariantach – PREVIEW.

nauka-fotografii-paletton-com-09
PREVIEW- DEFAULT Paleta monochromatyczna, jeden kolor. Widok podstawowy
nauka-fotografii-paletton-com-10
PRESETS – propozycja 18 wariantów
nauka-fotografii-paletton-com-11
PREVIEW Dostępne opcje do wyboru
nauka-fotografii-paletton-com-12
PREVIEW – Mosaic Podgląd
nauka-fotografii-paletton-com-13
PREVIEW – Mosaic Podgląd

EXAMPLES to przykłady zastosowania naszych kolorów:

  • na stronie internetowej,
  • w grafice – wzór wektorowy,
  • w animacji.
nauka-fotografii-paletton-com-14
EXAMPLES – Page layout – White page. Podgląd – symulacja strony internetowej.
nauka-fotografii-paletton-com-15
EXAMPLES – Artwork – Random flowers. Podgląd – grafika – kwiaty
nauka-fotografii-paletton-com-16
EXAMPLES – Animated – Stripes. Podgląd – animacja – paski

TABLES/EXPORT – wybieramy sposób pobrania naszej palety. Możemy ją wyświetlić na ekranie, wraz z numerami RGB. A następnie pobrać jako dane testowe (w kilku opcjach), plik PNG, a nawet jako URL z numerami HEX.

Kolor w projektowaniu graficznym.

Pracę z kolorem w projektowaniu opisuje Zebza Podstawy projektowania #5: Barwa, kolor i te inne.

Jamie Windsor – COLOR TIPS for BETTER PHOTOS.

Kolory, wpływ oświetlenia, działanie HSL. 

8 IMPORTANT COLOUR TIPS for BETTER PHOTOS

Why do some colour combinations work so well? How much colour is too much? How can you control colour in your shots when you can’t control the scene you’re shooting?

Good or bad use of colour is one of the biggest factors in why some photographic work looks amateurish, and some looks stunning. Learning how to use, control and edit colour is a vital part of learning colour photography. A lot of that is down to what you choose to put in the frame, but also there’s a large influence from how the colours are tweaked in post production. So I’ll take you through 8 quick tips, tricks, techniques and ideas for shooting and editing that will hopefully help you create photographs that use colour well.

Kontrasty kolorów. Jakie się sprawdzą?

Sean Tucker prezentuje przykłady zdjęć i palety kolorów:

Źródła informacjami o kolorach.

Teoria koloru

Poniżej kilka linków do stron z przydatnymi informacjami o kolorach:

HistoriaSztuki.com – Teoria koloru – historia nauki o kolorach (Newton), systemy RGB, CMYK, NCS, przestrzenie kolorów HSB/HSL, systemy kolorów wzorcowych RAL Pantone.

„Blog o dobrej fotografii”. Spojrzenie Anny Wygodny na kolor w fotografii – http://blog.lensgo.pl/2019/01/26/kolor-w-fotografii/. Barwy ciepłe i chłodne, barwy harmonijne i kontrastowe, przykłady zdjęć.

Tonalność w zdjęciach https://blog.lensgo.pl/2020/06/09/tonalnosc-zdjecia-fotografii/.

„My own photo story” – znaczenie teorii barw w fotografii wg Wiolety Lipińskiej – https://www.myownphotostory.pl/teoria-barw-gradacja-kolorystyczna/. Opis teorii, liczne przykłady.

Fotografuj.pl – http://www.fotografuj.pl/Article/ABC_fotografii_kolor_podstawy/id/188

Edugrafia.pl – https://blog.edugrafia.pl/jak-wykorzystac-teorie-kolorow-w-fotografii/

Fotezja.pl – podstawy mieszania kolorów dla fotografa – https://www.fotezja.pl/podstawy-mieszania-kolorow-dla-fotografa/

Teoria kolorów.

Color is an emotional impression that is comprised of both chrominance (hue and saturation) and luminance. It is luminance that provides the structure to a photograph. Together, chrominance and luminance deliver the full emotional message.

Kolory a nastrój. Liczne przykłady.

Świetny film o kolorach.

Patrik Heliosz opowiada o kolorach

Co to jest kolor?
Jak działa matryca aparatu?
Ile jest różnych kolorów?
Czym jest banding koloru?
Co to głębia bitowa?
Co to przestrzeń kolorów?

Dlaczego włączyć profil kolorów AdobeRGB?